Feestelijke opening Zadenbieb Westland

Op woensdag 10 april, tijdens de nationale week van de Schooltuinen werd in Bibliotheek ’s-Gravenzande de Zadenbieb Westland geopend. Judith Zuiderwijk, directeur van WNT-web en Renske van Kooij, directeur Bibliotheek Westland, werden bij de opening geholpen door Zac.

Voor tuinliefhebbers, groot en klein

De Zadenbieb Westland is een gezamenlijk initiatief van WNT-web en Bibliotheek Westland, waarmee het delen van zaden en kennis over tuinieren gestimuleerd wordt.
In het Westland, waar kennis over gewassen en waardevolle teelt hoog in het vaandel staan, mag de Zadenbieb niet ontbreken. Tuinliefhebbers kunnen hier zaadjes ‘lenen’, ruilen en delen en beginnende tuiniers kunnen tips en ideeën vinden voor het opstarten van hun eigen moestuin. Na het oogsten van zaden kunnen deze weer teruggegeven worden aan de Zadenbieb zodat er een rijke collectie ontstaat.

De opening werd verricht door Judith Zuiderwijk, directeur van WNT-web en Renske van Kooij, directeur van Bibliotheek Westland. Ze werden daarbij geholpen door Zac die de zaadjes met hen plantte. Zo werd het startsein gegeven voor nog meer vergroening in tuinen en perkjes op een laagdrempelige manier. Iedereen kan gebruik maken van de Zadenbieb Westland, je hoeft geen lid te zijn.

Rond de Zadenbieb is een ruime collectie informatieve boeken aanwezig en er worden activiteiten over tuinieren en duurzaamheid georganiseerd. De eerste activiteit staat al op het programma, namelijk de workshop Moestuinieren voor kinderen.
In deze workshop gaan kinderen een plan maken om hun eigen moestuin aan te leggen, ze leren hoe ze zaadjes planten en voor de plantjes moeten zorgen. Het is op woensdag 24 april van 14:00 tot 16:00 uur in Bibliotheek ’s-Gravenzande. Deelname is gratis, maar wel even aanmelden op de website van de bibliotheek. De Zadenbieb is open tijdens de openingstijden van Bibliotheek ’s-Gravenzande.

Hoe werkt de Zadenbieb?